Hashimoto

jan. 30, 2023

Hashimoto er en autoimmune sygdom, der påvirker skjoldbruskkirtlen.

Denne sygdom kan føre til en underaktiv skjoldbruskkirtel (hypothyroidisme), hvilket kan resultere i symptomer som vægtøgning, træthed, kold intolerance og hårtab.

Hashimoto er den hyppigste årsag til hypothyroidisme i de industrialiserede lande.

Det skyldes, at kroppens immunsystem angriber skjoldbruskkirtlen, hvilket kan føre til en gradvis svækkelse af kirtlens evne til at producere hormoner.

Hashimoto kan ofte behandles med medicin, der kan erstatte det manglende hormon, og kan hjælpe med at kontrollere symptomerne.

Det er vigtigt at få regelmæssige check-ups og blodprøver for at overvåge skjoldbruskkirtelfunktionen, hvis man har Hashimoto.

Underliggende Autoimmune sygdomme og en biokemi der er i ubalance kan være med oversag til Hashimoto.